Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11404/6738
Title: Evaluación del desempeño ambiental como herramienta para la sostenibilidad (green campus) en el centro de gestión y desarrollo sostenible surcolombiano
Authors: Castañeda Losada, Eileen Karina
Trujillo Cardona, Cristian David
Cortes Enríquez, Maritza
Issue Date: Jul-2015
Publisher: Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA)
Series/Report no.: Agroecología: ciencia y tecnología;3 (1)
Keywords : Educación ambiental
Desarrollo sostenible
Abstract: Education Institutions (EI) must not only be professional, but should also tend to promote environmental principles by adopting measures to reduce impacts arising from their activities. The above, because the IE today can be considered as “small towns” for its large population and the various complex activities that take place on campuses, which have some serious direct and indirect impacts on the environment (AlshuwaikhatyAbubakar 2008). Given the importance of reducing environmental problems, it is necessary to create tools that enable organizations to meet their environmental performance. In this sense the Environmental Performance Assessment (EPA) is a tool that allows the planning, management and evaluation of significant environmental aspects of EI in pursuit of environmental sustainability. This study is a contribution to the generation and development of environmental performance criteria for Training centers at Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), it is the results of the management of the most significant environmental aspects found in the Centro de Gestión y Desarrollo Sostenible Surcolombiano (CGDSS). In this vein, it is necessary to determine the environmental status of the training center in order to generate performance indicators, which entails the organization to understand the actual or potential impact of its environmental aspects and thereby support the planning and implementation of the EPA. The methodology used is the NTC - ISO 14031: 2005 adapted to the particularities of the processes and services offered by the training center. The process approach and the identification and evaluation of aspects.
Abstract: Las Instituciones de Educación (IE) no sólo deben formar profesionales, sino que también deben propender por fomentar principios ambientales mediante la adopción de medidas para reducir los impactos que se derivan de sus actividades. Lo anterior, debido a que las IE hoy en día pueden ser consideradas como “pequeñas ciudades”, por su gran tamaño, población y las diversas actividades complejas que tienen lugar en los campus, las cuales tienen algunos impactos serios directos e indirectos sobre el medio ambiente (Alshuwaikhaty Abubakar 2008). Dada la importancia de reducir los problemas ambientales, se hace necesario generar herramientas que permita a las organizaciones conocer su desempeño ambiental. En este sentido la Evaluación del Desempeño Ambiental (EDA) es una herramienta que permite la planificación, gestión y evaluación de los aspectos ambientales significativos de las IE en búsqueda de la sostenibilidad ambiental. El presente estudio es un aporte a la generación y desarrollo de criterios de desempeño ambiental para los Centros de formación del Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA), producto de los resultados obtenidos de la gestión de los aspectos ambientales de mayor significancia del Centro de Gestión y Desarrollo Sostenible Surcolombiano (CGDSS). En este orden de ideas, se hace necesario determinar el estado ambiental del centro de formación con el fin de generar indicadores de desempeño, que conlleve a la organización a comprender el impacto real o potencial de sus aspectos ambientales y de esta manera apoyar la planificación e implementación de la EDA. La metodología empleada es la NTC – ISO 14031:2005 adaptada a las particularidades de los procesos y servicios que ofrece el centro de formación. Se utilizará como métodos fundamentales el enfoque a procesos y la identificación y evaluación de aspectos ambientales.
URI: https://hdl.handle.net/11404/6738
ISSN: 2322-9071
Appears in Collections:Artículos

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Agroecologia_ciencia_y_tecnologia_3_1_42-50.pdf1.06 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons