Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11404/3877
Title: Gestión de la innovación en la formación profesional integral : aportes del programa TecnoParque SENA
Authors: Martínez Aristizábal, Ruby
Publisher: Servicio Nacional de Aprendizaje (SENA)
Abstract: "Colombia’s desire in regards to its public policy is to become the third most innovative economic country in the Americas. The National Learning Service Center SENA, is an important institute for training students in different types of work place careers. TecnoParque is a program within this institution which helps promote applied research in technology, design, and engineering. SENA has a strategic position to help support and connect TecnoParque. SENA promotes applied research and technological development as well as innovation through TecnoParque and its programs. Students learn through project based learning and complete training projects to understand and apply major concepts. In order to guide SENA’s student training projects to have the potential to become a technology based business in the future, multidisciplinary workshops are used to analyze the progress of the projects to check if something different can be done such as the scope and sequence of a project or the use of TechnoParque. As the result of these workshops it was found that SENA instructors need to work earlier on in the process with TecnoParque to identify and generate solutions for these project that address regional needs. It was also seen that the principals of the methodology of design thinking need to be integrated into the projects, in order to materialize the ideas into a functional prototype to achieve a great impact on the market and productive sector."
Description: “Colombia ha expresado en su política pública, el deseo de convertirse en la tercera economía más innovadora de América, para lograrlo, el Servicio Nacional de Aprendizaje SENA, la institución de formación para el trabajo y el desarrollo humano más importante del país, ocupa un espacio estratégico, correspondiéndole apoyar, a través de TecnoParque, el fomento a la investigación aplicada, el desarrollo tecnológico y la innovación. Con el objetivo de orientar los proyectos formativos, hacia proyectos de base tecnológica con potencial para convertirse en negocios de impacto regional, se realizaron talleres con instructores de las diferentes especialidades para analizar la situación actual y definir el alcance y las estrategias para fortalecer el proceso de planeación y ejecución de la formación. Como resultado, se detecta la necesidad de una articulación temprana entre TecnoParque y los Centros de Formación para identificar y generar soluciones a necesidades de la región y problemas sociales con potencial de convertirse en proyectos formativos, y para integrar en su desarrollo los principios de la metodología Design Thinking necesarios para fortalecer esas ideas y materializarlas en prototipos funcionales que cumplan con los requerimientos para lograr un gran impacto en el mercado y el sector productivo.”
URI: http://hdl.handle.net/11404/3877
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